Friday, May 27, 2011

Prasangka or Buruk Sangka ...

Salam semua ...

Meh kita hayati tajuk di atas ...


Sifat buruk sangka termasuk sifat yang tercela, kerana ia dapat menimbulkan fitnah yang sangat besar. Dalam Al Quran, Allah berfirman maksudnya: "Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu menggunjing atau memfitnah sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang diantara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang". (Al Hujarat : 12)  

Jadi jelaslah berprasangka buruk itu berdosa, maka berusahalah menghindarinya dengan cara banyak mengingat kebaikan seseorang. Ketika prasangka itu datang, banyakkan berzikir kepada Allah dan tepis sifat tersebut dengan mengingat dosa yang akan kita terima jika tetap dalam berprasangka buruk.

Kadang-kadang kita  sendiri pun tak sedar yang kita dah berprasangka pada orang lain ... sebab, kita sendiri selalu gagal utk membezakan antara prasangka dengan fakta .... sampaikan kadang-kadang tu, kita ingat kita sedang menyampaikan fakta ... tapi, hakikatnya kita sedang menyampaikan prasangka .... nauzubillah min zalik ! mintak kita semua dijauhkan oleh Allah SWT dari melakukan perkara sebegini ...

Haaaa ... ni semua peringatan utk diri saya sendiri .... kalau ler saya ada melakukan sedemikian, saya mintak maaf lah ye .... sememangnya saya tak sengaja .... maafkan saya .... hu hu hu hu ...

No comments:

Post a Comment